Op vrijdag 16 september 2016 was het zover: het was toen precies 40 jaar geleden dat de Gemeentegiro Amsterdam, op drie locaties de eerste geldkaarten en reguliere online-geldautomaten in gebruik nam voor een breed publiek. Daarmee had de gemeentegiro Amsterdam de Nederlandse primeur te pakken.

Dit moment, een soort Fintech avant la lettre, verdient alleen al vanwege de breder ingezette techniek, haar plek als venster 7 in de canon van het Nederlands giraal betalingsverkeer. Financieel Erfgoed stond er daarom 40 jaar later nog eens bij stil.

Geldkaart

Wij vierden dit moment met betrokken van destijds, geïnteresseerden in de geschiedenis van Amsterdam en tal van deskundigen die nog in het Nederlands betalingsverkeer werken. Tijdens de viering bespraken we de introductie destijds en de ontwikkelingen sindsdien, om te eindigen met een bespiegeling rond de potentie van de blockchain als vervanging van cash.

Op deze Facebook-pagina vindt u meer informatie over het programma en kunt u uw herinneringen aan deze geschiedenis kunt achterlaten. Alle suggesties en verhalen zijn welkom !

De pinpas en online-geldautomaat werden 40 jaar oud: Gemeentegiro Amsterdam had de primeur
Getagd op: